Klanten marketingonderzoek

Marketingnieuws 16

INTRO
Hier is de de nieuwe uitgave van Papilio MarketingNieuws die een aantal keer per jaar verschijnt. In deze uitgave vind je een Papilio-marketingproject, een korte samenvatting van een interessant marketingboek en marketingtips. 

KLANT AAN HET WOORD
Een SWOT-sessie met het MT gaf helderheid
‘Vanuit diverse kwantitatieve klanttevredenheidsonderzoeken, kwam een score van tussen de 6 en de 7. Deze uitkomsten maakten onvoldoende duidelijk wat er anders moest. We hebben toen Papilio Marketingoplossingen ingeschakeld en zijn gestart met een SWOT-sessie met het management. Deze SWOT-analyse in combinatie met een kwalitatief klantenonderzoek maakte helder welke zaken we konden verbeteren. Vooral het duidelijk positioneren van ons bedrijf met waarden, die voor klanten daadwerkelijk iets opleveren, bleek een goede zet! Esther Visser gaf ons het inzicht dat er verbinding gemaakt moest worden tussen de marketingstrategie en de cultuur binnen onze organisatie. De samenwerking met Papilio heeft ons enorm geïnspireerd en het enthousiasme en de overtuiging, waarmee Esther ons heeft begeleid, hebben bijgedragen aan het behalen van onze ambitieuze doelstellingen.’

PRAKTISCHE MARKETINGTIPS
Neem de portfolio kritisch onder de loep
Vaak zorgt 20 % van de producten voor 80 % van de omzet. Het is aan te bevelen om regelmatig een scherpe analyse van de portfolio te maken om inzicht te krijgen in veranderingen in de portfolio. Welke producten zorgen vooral voor de omzet en welke producten zorgen voor de marge? Zijn er nieuwe ontwikkelingen in de markt of zijn er veranderende behoeften bij klanten waardoor nieuwe producten in het assortiment opgenomen kunnen worden? Zijn er mogelijkheden om producten met een lage afzet en een lage marge samen te voegen of uit het assortiment te halen? En op welke manier begeleid je klanten in deze overgangsperiode? De ervaring leert dat een portfolio analyse verrassende inzichten geeft, waarmee betere resultaten behaald kunnen worden, zowel voor de klant als voor de eigen organisatie.
Wil je meer informatie over het optimaliseren van de portfolio of een vrijblijvende afspraak? Bel dan met 071 54 29 777 of stuur een e-mail naar esthervisser@papilio.nl

MARKETINGBOEK
Verleiden op internet
In ‘Verleiden op internet’ laat Aartjan Van Erkel zien dat online gedrag voorspelbaar is en dat eenvoudige ingrepen genoeg zijn om klanten het gevoel te geven dat ze welkom zijn op de website. Bezoekers laten zich daarna graag overtuigen en er zijn verrassende psychologische ‘knopjes’ waarmee je je klanten onbewust kunt beïnvloeden. ‘Verleiden op internet’ geeft je eenvoudige oplossingen om het rendement van de website te verhogen. In dit boek worden suggesties gegeven over homepages, productpagina’s, tekstpagina’s, webformulieren en beeldmateriaal en er wordt besproken wat het geheim is achter een onweerstaanbare website. Door de vele praktische tips en voorbeelden krijg je ideeën om de eigen website te verbeteren en zo het aantal aanvragen, inschrijvingen, reserveringen of bestellingen te verhogen. Vaak kan het simpelweg door de teksten of het beeldmateriaal te veranderen, dus zonder technische aanpassingen. Daarmee is dit een interessant boek voor iedereen die een betere website wil!

Klanten zeggen

Quotes

Het marktonderzoek, het klantenonderzoek en de SWOT-analyse gaven nieuwe inzichten waarmee we onze marketingstrategie hebben bijgesteld.

— Stan van Diessen
Roymans Bevestigingsmaterialen BV


Bel mij!


Offerte aanvragen


Aanmelden nieuwsbrief