Marketingstrategie

Marketingstrategie

Bij het vaststellen van de marketingstrategie gaat het om deze kernvragen:

  • Wat is de kernactiviteit?
  • Wat is het onderscheidend vermogen?
  • Waarom doen klanten zaken met het bedrijf?
  • Welke doelgroepen bereikt het bedrijf?
  • Wat zijn de behoeften van de klanten?
  • Wat is de marketingstrategie?
  • Wat zijn de doelstellingen?
  • En hoe bereikt het bedrijf deze doelstellingen?

Vervolgens worden kort en bondig de marketingstrategie en de kernpunten van het bedrijf geformuleerd waaruit een marketingactiviteitenplan volgt om de doelstellingen te realiseren. Dit marketingactiviteitenplan bevat een overzicht van de marketingactiviteiten met per activiteit het doel, de verantwoordelijke en de timing. De ervaring leert dat marketing en communicatie op deze manier meer gestructureerd verlopen. Veel klanten kiezen voor voortzetting met Papilio bij het begeleiden en uitvoeren van de marketingstrategie en het jaarlijkse marketingactiviteitenplan.

Project uit de praktijk ‘Papilio zet de zaak op scherp!’
Een organisatie schakelde Esther Visser van Papilio in. "Het bedrijf loopt goed, maar een aantal zaken zouden eigenlijk anders moeten", aldus de directeur. Samen met Papilio werden de kernpunten van de organisatie in beeld gebracht. Wat is de kernactiviteit? Wat is het onderscheidend vermogen? Waarom doen klanten zaken met het bedrijf? Welke doelgroepen bereikt het bedrijf? Wat zijn de behoeften van de klanten? Wat is de marketingstrategie? Wat zijn de doelstellingen? En hoe bereikt het bedrijf deze doelstellingen? "Esther had ons al eens aangegeven dat door het verleggen van de focus het wel eens heel veel drukker kon gaan worden. En dat was ook zo! Na 2 maanden begon de omzet te stijgen, de medewerkers werkten effectiever en aan het eind van de dag had iedereen veel meer voldoening van het werk", aldus de directeur. "Wel moeten we voldoende tijd blijven besteden aan het marketingactiviteitenplan. Gelukkig begeleidt en adviseert Esther ons periodiek."

Klanten zeggen

Quotes

Het marktonderzoek, het klantenonderzoek en de SWOT-analyse gaven nieuwe inzichten waarmee we onze marketingstrategie hebben bijgesteld.

— Stan van Diessen
Roymans Bevestigingsmaterialen BV


Bel mij!


Offerte aanvragen


Aanmelden nieuwsbrief